Ethereum Background

در نگارش پیش رو سعی شده توضیح مختصری در خصوص تکنولوژی اتریوم داده شود، امید است مطالب پیش رو مورد استفاده خوانندگان محترم قرار بگیرد. در نگارشهای آتی توضیحات فنی بیشتری در خصوص این تکنولوژی نوظهور ارائه خواهد شد. 

در حال حاضر تمامی اطلاعات شخصی ما، پسوردها، اطلاعات مالی و ... بطور گسترده بر روی کامپیوترها و سرورهای شرکت‌های عظیم اینترنتی نظیر آمازون، گوگل، فیسبوک و ... ذخیره می‌گردد و مالک کلیه این اطلاعات این شرکتها می‌باشند در نتیجه هر آنچه که بخواهند در جهت کسب منافع تجاری یا سیاسی با این اطلاعات انجام می‌دهند.

با تمامی این اوصاف این روش از ذخیره اطلاعات مزایای برای کاربران دارد که به عنوان نمونه عبارت است از این که این شرکتها به دلیل توان مالی بالا قادر به بکارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته و همچنین استفاده از مهندسین و مشاورین در جهت محافظت و ذخیره سازی این اطلاعات می‌باشند در نتیجه هزینه‌ها کاهش یافته و همگان در سراسر جهان قادر به دریافت این سرویسها می‌باشند.

اما هر پدیده‌ و تکنولوژی با جنبه منفی نیز همراه می‌باشد در اکثر اوقات این سرویس‌ها توسط دولتها و هکرها مورد سوء استفاده قرار گرفته و حریم خصوصی افراد مورد تجاوز یا سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

خالق وب سرور آپاچی "برایان بلندورف" این روش از ذخیره‌سازی اطلاعات بطور متمرکز را گناه اصلی اینترنت یا "Original Sin" نامیده و معتقد است اینترنت از ابتدا قرار بود بصورت غیرمتمرکز پیاده سازی گردد حال با استفاده از تکنولوژی نوظهور بلاک‌ چین همگان به تحقق این آرزو امیدوار شده‌اند.

کامپیوتر جهانی

بطور خلاصه می‌توان گفت اتریوم قصد دارد "کامپیوتر جهانی" غیر متمرکز باشد یا به اعتقاد برخی قصد دارد مدل کلاینت-سروری حال حاضر اینترنت را دموکراتیزه نماید.

در اتریوم سرورها و ابرها جای خود را به هزاران گره "node" که بصورت داوطلبانه از سراسر دنیا گرد هم آمده‌اند داده‌اند و سعی دارند کامپیوتر جهانی را شکل دهند.

اگر ایده اتریوم به درستی اجرا گردد! تمامی حق و حقوق کنترل اطلاعات به کاربران و حق ساخت یک برنامه به خالق آن برمی‌گردد.

ایده کلی در این مدل به این شکل است که یک نهاد، کنترلی بر روی اطلاعات شما ندارد و هیچ قدرتی حق قدغن کردن یا سانسور استفاده از یک برنامه خاص را حتی بطور محدود نخواهد داشت. 

در تئوری، این ایده تلفیقی است از راحتی عصر دیجیتال در انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات و در اختیار داشتن اطلاعات شخصی بطور فیزیکی در دنیای واقعی که تنها خود شخص می تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

شبکه اتریوم

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند کدی کامپیوتری است که اجازه معاوضه پول، محتوا، ملک، سهام و هر چیز با ارزش دیگری را ممکن می‌سازد. زمانی که قراداد هوشمند در دل زنجیره بلوکی اجرا می‌گردد همانند برنامه خودکاری است که در صورت تحقق شرطی خاص، قسمتی از آن اجراء می‌گردد. با توجه به اینکه قرارداد هوشمند بر روی زنجیره بلوکی کار میکند به همین دلیل امکان سانسور، از دسترس خارج نمودن و کلاه‌برداری توسط واسطه‌ها وجود ندارد.

آشنایی با خالق اتریوم

ویتالیک بوترین

در سال ۲۰۰۸ شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را جهت ارسال وجه نقد بدون دخالت واسطها (بانکها، موسسات مالی و ...) خلق نمود. چهار سال بعد جوان ۱۹ ساله‌ای بر اساس این تکنولوژی موفق به طراحی پلتفرمی گردید که ساختار اینترنتی که ما می‌شناسیم، می‌تواند تغییر دهد.

ویتالیک بوترین "Vitalik Buterin" روس تبار اهل تورنتو در سال ۲۰۱۱ به بیتکوین علاقمند گردید و در همان سال وب‌سایت خبری با نام مجله بیتکوین تاسیس نمود و صدها مقاله در خصوص پول دیجیتال به رشته تحریر درآورد.

"ویتالیک بوترین"  قادر است به انگلیسی، روسی، فرانسوی، کانتونی، لاتین باستان و یونان باستان صحبت کند او همچنین مسلط به برنامه نویسی با پاسکال، ++C، بیسیک، جاوا و ... می‌باشد.

او میگوید "تخصص من در جنرالیزم می‌باشد، با وجود  علایق مختلف، تنها فن‌آوری که توانست مرا به خود جذب کند بیت کوین بود چرا که تلفیقی است از علوم ریاضیات، کامپیوتر، رمزنگاری، سیاست، فلسفه و اقتصاد. "  

در همین مسیر او به ایده پلتفرمی که مرزهای مالی، فراتر از آن چیری که بیت کوین ارائه می‌داد می‌اندیشید. و در سال ۲۰۱۳ موفق گردید سند فنی این پلتفرم، که به توسعه دهندگان امکان طراحی و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌داد منتشر نماید و نام این سیستم را اتریوم نهاد.