زنجیره بلوکى

در این پست سعی شده با استفاده از نظرات برگرفته از کارشناسان مطرح این حوزه نظیر دان تپ اسکات، بروک پیرس، سلی دیویس و ... در خصوص تکنولوژی نوظهور بلاک چین و اثرات آن بر زندگی و اقتصاد جهانی توضیحاتی داده شود. 

تا اوایل دهه ٩٠ میلادى رسانه ها با ساختاری متمرکز و بطور یکطرفه به مخاطب عرضه میگشت. این رسانه ها تحت کنترل غولهاى رسانه اى قدرتمند بودند و مخاطب تنها بعنوان گیرنده انفعالی (Passive) در اختیار این رسانه ها بود.

ولی با ظهور وب و اینترنت ، ساختار این رسانه ها به ساختاری غیر متمرکز و توزیع یافته تغییر نمود و ماهیت مخاطب از دریافت کننده بی اثر به دریافت کننده تاثیر گذار تغییر نمود، همگان قادر به اشتراک گذارى محتواى ایجاد شده خود شدند و رسانه هاى اجتماعى همگانى شکل گرفتند. 

با وجود تمامی مزایای که عصر دیجیتال برای کاربران به ارمغان آورد، مشکلی اساسى در شالوده آن وجود دارد که میتوان به نامتقارن بودن آن اشاره نمود. بعنوان نمونه: کاربر هیچگونه کنترلى بر روی مهمترین دارایی این فضا یعنی محتواى ایجاد شده توسط خود ندارد. این اطلاعات توسط شرکتهای عظیم اینترنتی و دولتها کنترل میگردند و کاربر هیچ نقشی در نگهداری و کنترل آنها ندارد. با ادامه این وضعیت شرکتها به منافع عظیم مالى دست یافته و دولتها و سرویس هاى اطلاعاتى با تجاوز به حریم شخصی کاربران نفع خود، که همان جاسوسى از مخاطب میباشد را کسب نموده اند.

چه میشود که نسل دوم اینترنت امکان ارتباط نظیر به نظیر (Peer to Peer) را برای ما ایجاد کند!

 در حال حاضر جهت انجام یک تراکنش مالی تمامی طرفهای درگیر در یک معامله تجاری همواره به یک واسط میانی مانند بانک نیاز دارند. این واسطها وظایفی همچون تضمین پرداخت و ثبت و ضبط تمامی این وقایع را در جریان یک تراکنش مالی بر عهده دارند.

بعنوان نمونه در حال حاضر زمانی که خرید اینترنتی انجام میدهیم و یا قصد ارسال پول برای کسی را داریم نیاز به یک واسط جهت احراز هویت و انجام تراکنش خود داریم چه میشود که این ارسال وجه بصورت نظیر به نظیر انجام پذیرد؟ چه میشود که پروتکلی به نام اعتماد ایجاد گردد که به ما امکان ارسال ، دریافت و انجام تمام فعالیتهای روزمره را بدون دخالت واسط ممکن سازد.

چند سال قبل نابغه اى به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو پروتکل بیت کوین را خلق نمود، یکبار دیگر این امکان برای ما جهت آغازی دوباره و خلق دنیای بهتر ایجاد شده است... درست همانند آغاز عصر اینترنت در سال ۱۹۹۳...   

زنجیره بلوکی (‌Blockchain) چیست؟ و چگونه کار میکند!

زنجیره بلوکی

بلاک چین را میتوان، به شکل دفتر کل حسابداری که بین میلیاردها کامپیوتر توزیع شده، و یا بانک اطلاعاتی غیرمتمرکز که آمار تمامی تراکنشها را در خود ثبت و بایگانی میکند فرض کرد. این تکنولوژی پایگاه داده ای متن باز است که بصورت توزیع شده بر روی میلیاردها پردازشگر موجود است و همگان با توجه به  نیاز خود قادر به تغییر کد آن میباشند. در این تکنولوژی نیازی به واسطها شامل بانکها، موسسات مالی، دولتها و ... جهت احراز هویت و مدیریت این شبکه نمیباشد.

در زنجیره بلوکی بیت کوین، زمانی که یک تراکنش الکتریکی انجام میشود این تراکنش بهمراه بقیه تراکنشها که در بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای صورت گرفته اند در بلوک رمز شده ای نوشته میشوند و به باقی گره های شبکه ارسال میگردند پس از آن معدنچیان وظیفه دارند، تا با رقابت با یکدیگر، سعی در تایید اعتبار تراکنش و یا حل مشکل پرداخت دوباره (Double-Spending) نمایند و کارمزد خود را که گرفتن یک بیتکوین است دریافت کنند.

خالی از لطف نیست به این مسئله ارشاره نمود که قدرت محاسباتی گوگل در مقابل معدنچیان شبکه بلاکچین بیت کوین چیزی در حدود ۵ درصد میباشد. 

به نظر شما این تکنولوژی قادر به ضبط چه موارد دیگرى است؟

بطور کلی قادر به ضبط هرگونه اطلاعات ساختار یافته می باشد، نه فقط که چه کسی به چه کسی پول پرداخت کرده است بلکه چه کسی با چه کسی ازدواج کرده است، چه کسی مالک چه چیزى است، انرژی مصرف شده یک چراغ از کدام منبع تامین شده است و...

در خصوص اینترنت اشیاء (Internet of Things) همگان به زنجیره بلوکی جهت تسویه حساب هزاران میلیارد تراکنش نیازخواهند داشت چرا که بانکها و موسسات مالی قادر به انجام آن نخواهند بود.

همگان قادر به انجام تراکنش و برآوردن نیازهای اقتصادی طرف مقابل، بدون تکیه بر واسط خواهند بود.

وجه اشتراک تمامی زنجیره بلاک ها در یک چیز خلاصه میگردد و آن وابستگی به پول دیجیتال است به همین دلیل است که وقتی صحبت از بلاک چین میشود همگان از بیت کوین یاد میکنند، چرا که بیت کوین اولین نمونه موفق از این تکنولوژى است.

وجه اشترک و تمایز بین بیت کوین و زنجیره بلوکی:

بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی گردید. در سند فنی منتشر شده، ساتوشی در خصوص سیستم پولی نظیر به نظیری شرح داده بود که دو طرف یک معامله نیازی به واسط جهت انجام یک تراکنش ندارند.

blockchain_03

پس از مدت کوتاهی پس از انتشار آنچه که همگان را تحت تاثیر قرار داد نه خود بیت کوین بلکه زیر ساخت آن یعنی زنجیره بلوکی بود. بیت کوین معروفترین برنامه از بین هفتصد برنامه ایست که تا این لحظه با استفاده از این تکنولوژی راه اندازی گردیده است.

بعنوان نمونه میتوان از اتریوم (Ethereum) بعنوان قرارداد هوشمند نظیر به نظیر نام برد. تصور کنید کمکهای مردمی پس از وقوع بلای طبیعی با کمک قرارداد هوشمند به دست نیازمند واقعی خود برسد نه اینکه در بروکراسی اداری گیر کرده یا به خاطر وجود دولتی فاسد این کمکها بدست نیازمند واقعی آن نرسد. 

آیا بلاک چین اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

blockchain

انقلاب زنجیره بلوکی بطور حتم صنایع مختلفی نظیر بانکداری، انرژی، مالی، آموزش، املاک، بیمه، بهداشت و ...  را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نتیجه این تغییر بطور قطع از بین رفتن تعداد کثیری از مشاغل و بیکاری خیل عظیمی از شاغلین مشغول در حوزه های ذکر شده و دگرگونی کامل این صنایع خواهد بود. 

اما حذف واسطها بطور کلی مزیتهای بسیاری به همراه خواهد داشت که از آن میتوان به حذف مقررات دست و پا گیر بانکها و دولتها که همواره سد محکمی در مقابل جریان آزاد اقتصاد بوده اند را نام برد و یا جمع آوری سرمایه های مردمی (crowdfunding) جهت راه اندازی استارتاپ های جدید و یا ارسال وجه (remittance) برای خانواده کارگران مهاجر در کشورهای صنعتی را از مزایای حذف واسطه ها ذکر کرد.   

زنجیره بلوکی این امکان را برای افراد مختلف بخصوص صنایع و کارگاهای کوچک ایجاد میکند که به راحتی با یکدیگر در اقصی نقاط جهان به داد و ستد پرداخته و هزینه سنگینی که واسطها بر دوش این صنایع میگذارند را به شدت کاهش خواهد داد.