در این روزها چین مترادف است با آلودگی هوا و آسمان خاکستری، با این وجود این معضل تنها مشکل چین نبوده و آلودگی با نفوذ به هوای اکثر کلان شهرها باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

با توجه به تمرکز اکثر رسانه‌های جمعی به مقوله رشد اقتصادی فزاینده چین در سالیان اخیر، شاهد نادیده گرفتن معضل آلودگی محیط زیست از نگاه اکثریت آنها بوده‌ایم.

حال IBM با ارائه پلتفرم مدیریت سبز دارائیها سعی در بهبود و کنترل این وضعیت دارد. این پلتفرم متن باز بوده و توسط Hyperledger Fabric اداره می‌گردد.

چین متعهد به حفظ محیط زیست می‌باشد

با توجه به تصویت معاهده پاریس با ۱۴۱ رای موافق از بین ۱۹۷ شرکت کننده. چین به‌عنوان یکی از امضاءکنندگان این معاهده ملزم به رعایت مفاد آن می‌باشد.

 "لی جون فنگ" به عنوان مدیر مرکز مطالعات ملی تغییرات آب و هوا و همکاری بین‌الملل (NCSC) از عزم جدی این کشور در خصوص مبارزه با تغییرات جهانی آب و هوا و ادامه روند بهبود آن تا سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره نموده است.

همکاری IBM با شرکتهای چینی

در زمینه توسعه پلتفرم مدیریت سبز دارائیها، IBM با شرکت Energy-Blockchain Labs شروع به همکاری نموده است.

"ژائو این" مدیر استراتژی این شرکت طی مصاحبه مطبوعاتی اعلام نمود:

"از تکنولوژی بلاک‌چین انتظار می‌رود راه‌کاری موثر جهت کنترل گازهای گلخانه‌ای باشد و استفاده از این تکنولوژی برای کشور چین بعنوان بزرگترین منبع تولید کننده این گازها در جهان می‌تواند قدم موثری در کنترل این گازها باشد."

شرکت IBM و شریک چینی طرح مفهومی این پلتفرم را در سال ۲۰۱۶ ارائه نموده‌اند و انتظار میرود تا اواسط خردادماه سال جاری نسخه بتا آن آماده بهره‌برداری باشد.

کاهش هزینه توسعه دارایی‌های کربن محور

زنجیره‌ بلوکی امکان توسعه کم هزینه بازار کربن را مهیا می‌سازد طبق نظر IBM، با بهره گیری از تکنولوژی بلاک چین می‌توان راه‌کار مناسبی در خصوص مشکلات و معضلاتی که این بازار با آن روبروست ارائه نمود.

IBM با برنامه‌ریزی و کمک گرفتن از "همکاری دیجیتال" و قرارداد هوشمند سعی در مدیریت دارایی‌های کربن دارد.

با توجه به ذات پابرجا و مستحکم تکنولوژی زنجیره‌ بلوکی بازار کربن به چشم سهامداران این بازار در آینده‌ای نزدیک باورکردنی و ملموس‌تر خواهد شد.

"ژائو این" مدیر استراتژی شرکت Energy-Blockchain Labs در ادامه می‌گوید:

"تخمین زده می‌شود که این پلتفرم هزینه‌های توسعه دارایی‌های کربن محور را ۲۰ تا ۳۰ درصد تقلیل دهد."

شفافیت ملموس در بازار کربن
اگر تکنولوژی بلاک‌ چین قادر به محافظت از سیاره زمین باشد، باز هم شاهد خلق و ارائه راه‌کار توسط تکنولوژیهای نوظهور برای مشکلات پیرامون خود خواهیم بود.
در مجموع دیدن تاثیرات تجارت کربن بر گرمایش کره زمین بسیار قابل توجهه خواهد بود اما اگر وسیله اندازه‌گیری دقیقی وجود داشته باشد وضعیت این بازار بیش از پیش شفاف‌تر خواهد شد و اگر زنجیره بلوکی همان ابزار در دست باشد نهایتا خبر خوشی برای آینده سیاره ما خواهد بود.


منبع: کوین تلگراف