what is bitcoin

در این پست سعی شده خواننده بطور کلی با پراقبال ترین پول دیجیتال فعال در حوزه ارزهای دیجیتال آشنا گردد. در صورت نیاز به توضیحات فنی کاملتر، می‌توانید پست قبلی اینجانب با نام شرح فنی بر نحوه کارکرد بیت کوین را مطالعه فرمایید. 


بیت کوین مجموعه ‌ای از مفاهیم و تکنولوژیهای است که شکل دهنده اکوسیستم پول دیجیتال می‌باشد. واحدهای از پول که بین کاربران جهت ذخیره و انتقال ارزش در این شبکه رد و بدل می‌گردد بیت کوین نامیده می‌شود. عمده کانال ارتباطی بین کاربران بیت کوین اینترنت بوده با این وجود روشهای دیگری نیز جهت ارتباط این کاربران با یکدیگر وجود دارد. متن باز بودن پشته یا Stack پروتکلی بیت کوین باعث ایجاد سهولت اجرای آنبر روی گستره وسیعی از تجهیزات کامپیوتری نظیر لب تاپ و گوشی‌های هوشمند شده است.

همانند پولهای مرسوم کاربران با داد و ستد کردن بیت کوین قادر به انجام تمامی فعالیتهای مالی نظیر خرید و فروش کالا، انتقال پول به سایرین و موسسات و یا افزایش اعتبار می‌باشند. بیت کوین می‌تواند خریداری گردد، به فروش برسد و در مبادلات ارزی با سایر ارزها مبادله گردد. در یک مفهوم بیت کوین راهکاری مناسب جهت انتقال پول در فضای اینترنت بدلیل سرعت، امنیت و بدون مرز بودن آن می‌باشد.

برخلاف سایر ارزهای مرسوم، بیتکوین به صورت کامل مجازی بوده و هیچ مسکوت فیزیکی برای آن وجود ندارد. سکه‌ها بطور ضمنی در تراکنشها ارزش را از فرستنده به گیرنده انتقال داده و صاحبان بیت‌کوین صاحب کلیدی می‌باشند که به آنها اجازه می‌دهد که مالکیت تراکنشها را در شبکه بیت کوین ثابت نمایند و با این کلید امکان خرج نمودن و انتقال به گیرنده جدید ممکن می‌شود. این کلیدها در کیف دیجیتال کاربران بر روی سیستم‌های کامپیوتری آنها ذخیره می‌گردد. تنها پیش‌نیاز برای خرج کردن بیت‌ کوین و انجام تراکنش در اختیار داشتن همین کلید است به عبارتی دیگر با این کلید کنترل تمام بیت کوین ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.


what_is_bitcoin03

بیت کوین توسط سیستم نظیر-به-نظیر توزیع شده شکل گرفته و به عبارتی دیگر سرور مرکزی و یا نقطه کنترلی در آن وجود ندارد. بیت کوین در طول فرایندی با نام "استخراج" خلق می‌گردد،‌ که در اصل رقابتی است جهت پیدا کردن راه‌حل مشکل ریاضی در هنگام انجام تراکنشها است.

 هر شرکت کننده‌ در شبکه بیت‌کوین (برای مثال: هر کسی که بر روی سیستم خود پشته یا Stack پروتکلی بیت کوین را اجرا کند) بعنوان معدنچی عمل کرده و با استفاده از پردازنده سیستم خود درصدد تایید و ظبط تراکنشهاست

بطور متوسط در هر ۱۰ دقیقه هر کسی با تایید تراکنشهای ۱۰ دقیقه قبل قادر به دریافت بیت‌کوین‌های جدید می‌باشد

اساسا، با استخراج بیت کوین وظیفه انتشار پول و تهاتر بانک مرکزی تمرکز زدایی شده و با این رقابت جهانی، دیگر احتیاجی به بانک مرکزی نمی‌باشد.


what_is_bitcoin02

پروتکل بیت کوین حاوی الگوریتمی در بطن خود می‌باشد که فرایند استخراج را در طول شبکه تنظیم می‌نماید. درجه سختی انجام یک فرمان پردازشی جهت تایید اعتبار تراکنشها بطور اتوماتیک تنظیم می‌گردد، بطور میانگین در هر ۱۰ دقیقه فارغ از تعداد معدنچیان و پردازشگرها یک نفر برنده می‌گردد. این پروتکل همچنین در هر چهار سال تعداد بیت کوین های جدید تولید شده را جهت کنترل تعداد بیت کوین‌ها نصف می‌کند. نتیجه این کاهش باعث تقلیل بیت کوین‌ها به تعداد ۲۱ میلیون تا سال ۲۱۴۰ خواهد شد. 

با توجه به نرخ کاهش بیت‌کوین در گذر زمان ارز بیت‌کوین غیر تورمی می‌باشد. بعلاوه بیت کوین را نمی‌توان با چاپ یا تولید خارج از نرخ صدور متورم کرد.

بعنوان یک علاقمند شاهد آن هستم که بیت کوین پول اینترنت می‌باشد، شبکه‌ای برای تقسیم ارزش و حفظ مالکیت دارایی دیجیتال توسط محاسبات توزیع شده.



عکس ها: cointelegraph