اتریوم پلتفرمی جهت توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز براساس تکنولوژی بلاک چین می‌باشد و علاوه بر امکانات بیت‌کوین مزیتهای نظیر قرارداد هوشمند و ماشین مجازی اتریوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

قراداد هوشمند مدل دیجیتال شده قراردادهای سنتی‌ می‌باشد و میتوان آن را برنامه کامپیوتری براساس تکنولوژی زنجیره بلوکی تعریف نمود که مفاد موجود در "سورس کد" آن بصورت خودکار اجراء و به علت ذخیره شدن آن در زنجیره‌بلوکی طرفین قادر به تغییر مفاد آن نمی‌باشند.

قرارداد هوشمند براساس زبان برنامه‌نویسی "Solidity" تنظیم می‌گردد و مزیتهای آن نسبت به قراردادهای معمول عبارت است از:

  • لزومی به خدمت گرفتن سازمان‌های واسط جهت بازرسی و نظارت بر اجرای مفاد قراداد وجود ندارد و به علت حذف واسط هزینه‌های تحمیلی به قرارداد بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. 
  • به علت حذف واسط نظارتی، سرعت در اجرای فرایندهای تایید افزایش می‌یابد و طرفین بطور مستقیم با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.
  • به علت ماهیت تغییر ناپذیری مفاد قرارداد هوشمند، طرفین از ریسک کمتری در مقابل کلاه‌برداری و ضرر برخوردار خواهند بود.
  • بعلت ذخیره شدن قراداد در دفترکل توزیع شده یا "بلاک چین" خطای انسانی یا آسیب ناشی از اختلالات برق و شبکه هیچ نقشی در ازبین رفتن آن ندارد و تمامی نودهای موجود در شبکه یک کپی از این قرارداد را در اختیار خواهند داشت.
قرارداد هوشمند چگونه کار می‌کند

قرارداد هوشمند می‌تواند جهت انجام تراکنش و یا مبادله هر چیزی بین دو یا چند طرف تجاری مورد استفاده قرار گیرد. بعنوان مثال در قرارداد اجاره آپارتمان تنها زمانی کلید امنیتی به مستاجر داده می‌شود که اجاره به دست مالک در بازه زمانی مشخص ماهانه رسیده باشد. 

زمانی که برنامه‌نویسی یک قرارداد انجام می‌گردد، برنامه مذکور در داخل شبکه بلاک چین بارگذاری می‌گردد و به تمامی گره‌های این شبکه ارسال می‌گردد پس از رسیدن کاربران به توافق، دیتابیس بروزرسانی شده و شرایط و ضوابط قرارداد با مکانیزمهای موجود کنترل می‌گردد.   

موارد استفاده از قرارداد هوشمند

برخی از موارد استفاده قرارداد هوشمند عبارت است از:

مدیریت زنجیره تامین: زنجیره تامین بعلت اتکاء به سیستم دستی مبتنی بر کاغذ و عبور از چندین کانال واسط جهت گرفتن تایید، همواره مستعد تقلب و دزدی می‌باشد. بلاکچین چنین موانعی را با ارائه یک نسخه دیجیتال امن و قابل دسترس به هر یک از طرفین از بین برده و فرآیند پرداخت را بصورت خودکار انجام می‌دهد.

دولت الکترونیک: قرارداد هوشمند در ایجاد بستر امن و انعطاف‌پذیر جهت رای‌گیری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد از اینرو رای‌دهندگان نیازی به حضور در سر صندوق رای نداشته و از هر نقطه‌ای میتوانند در رائ‌گیری شرکت نمایند.

املاک و مستغلات: با استفاده از قرارداد هوشمند بسیاری از هرینه‌ها جهت پرداخت به دلالان و شرکت‌های تبلیغاتی  کاسته شده و مالک و مستاجر بطور مستقیم بدون هیچ واسطی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

رعایت حق مالکیت معنوی: در حق مالکیت معنوی کاربران می‌توانند مالکیت هر فایلی که در شبکه بارگذاری می‌گردد را در شبکه تشخیص دهند و مالکین محتوا نیز با استفاده از قرارداد هوشمند بدون نیاز به واسطهای میانی قادر به ارتباط با مخاطب خود بوده و در این میان می‌توانند از حمایتهای مالی آنها بهره ببرند.

آینده قرارداد هوشمند:

با وجود اینکه هنوز موارد استفاده از این تکنولوژی بطور کامل بررسی نشده است اما دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نه چندان دور تکنولوژی زنجیره بلوکی و قرارداد هوشمند قادر به نفوذ در همه ابعاد زندگی ما بوده و باعث بوجود آمدن تغییرات عمده شوند.