تا امروز زنجیره بلوکی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و یا پتانسیل استفاده از آن حس شده است. در پست پیش رو هشت مورد از صنایعی که بلاک چین تا این لحظه در آنها نفوذ نموده، نام برده شده است.

روش پرداخت

خیلی دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک تکنولوژی بلاک چین به صنایع مختلفی وارد گردد اما به جرات می‌توان گفت که پرداخت از طریق زنجیره بلوکی همواره یکی از مهمترین موارد استفاده از این تکنولوژی باقی می‌ماند.

در حال حاضر بلاک چین یکی از آسانترین راه‌ها برای رسیدن به حجم عظیمی از متقاضیان جهت دریافت و پرداخت وجه می‌باشد. طبق آمار رسمی در حال حاضر خیل عظیمی از مردم امکان دسترسی به سیستم بانکی جهت انجام فعالیتهای مالی خود را ندارند در حالی که با دسترسی به سیستم پردازشی زنجیره بلوکی قادر به تحقق این خواسته خواهیم بود.

انرژی

بخش انرژی در حال بکارگیری اولین تلاشهای خود جهت به خدمت گرفتن تکنولوژی زنجیره بلوکی است و تا این لحظه بیش از یکصد مورد، استفاده از این تکنولوژی در این صنعت کشف شده است. 

اینترنت اشیاء

با رشد این صنعت، چالشهای جدیدی بروز پیدا می‌کند که راه حل آنها بلاشک استفاده از بلاک چین می‌باشد. این تکنولوژی تجهیزات موجود را قادر می‌سازد که از اتکاء‌ به یک سیستم یا ابر مرکزی جهت احراز هویت و شناسایی بی نیاز شوند و با ایجاد یک شبکه مش"Mesh" امن امکان برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف و جلوگیری از کلاهبرداری و جعل هویت را فراهم می‌سازد.

مالکیت معنوی

Intellectual Property

چند سال قبل، استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوکی برای مالکیت معنوی افراطی و رادیکال به نظر می‌رسید. ولی در حال حاضر با افزایش تعداد گواهینامه‌های محضری و ثبت اختراع بر اساس سیستم بلاک چین استفاده از این تکنولوژی برای مالکیت معنوی کاملا عادی شده است.

توزیع محتوا

همواره تعداد زیادی واسط جهت عرضه محتوای تولید شده بین خالق و مخاطب وجود داشته و این مسئله باعث بروز معظلاتی همچون ناعدالتی در تقسیم ثروت شده است چرا که با افزایش مخاطب برای محتوای تولید شده سهم کمتری به خالق آن می‌رسد. در همین زمینه بلاک چین کاملا قادر به حل این مشکل می‌باشد. با این تکنولوژی موسیقی‌دانان، هنرمندان، نویسندگان و هر سازنده دیگری کنترل مستقیمی بر روی توزیع و کسب درآمد محتوای تولید شده خود خواهد داشت. بر این اساس تمامی فرایندهای توزیع محتوای دیجیتال بطور قابل ملاحظه‌ای دموکراتیک خواهند شد.

زنجیره تامین

مزایای استفاده از زنجیره بلوکی در زنجیره تامین توسط متخصصین این حوزه در سراسر جهان مورد تایید قرار گرفته. ثبت جابجایی محصولات در داخل بلاک چین باعث افزایش شفافیت و بالا رفتن اعتماد در زنجیره توزیع مبهم حال حاضر خواهد شد.

بیمه

نتایج بررسی تکنولوژی زنجیره بلوکی توسط موسسات بیمه بسیار چشمگیر بوده است. در این راستا تکنولوژی بلاک چین قادر به ارائه راه‌حل در ۳ دسته مختلف می‌باشد که عبارتند از: افزایش رشد، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها از طریق مکانیزه کردن فرایند‌های کلیدی، تمام این موارد بدون شک دارای تاثیرات مثبت بر شرکتهای بیمه می‌باشد.

هویت دیجیتال

در این بخش نیز می‌توان شاهد استفاده‌ از تکنولوژی‌ بلاک چین برای کسانی که می‌خواهند هویت خود را در طول زمان اثبات نمایند بود. مثلا شخصی بدون هویت یا با مشخصات کم شروع به فعالیت می‌نماید اما در گذر زمان هویت خود را تکمیل می‌نماید یا می‌توان به برنامه‌هایی اشاره نمود که برای ذخیره اطلاعات شخصی و تغییر آنها، کاربران تایید هویت شده از طریق بلاک‌چین قادر به انجام آن خواهند بود.



عکسها: کوین تلگراف