تکنولوژی زنجیره بلوکی براساس ساختار معمول بانکهای اطلاعاتی با وجه تمایز غیرمتمرکز بودن شکل گرفته است، هر یک از نودها در این شبکه وظیفه رمزنگاری، تایید و اعتبارسنجی تراکنشها و همچنین ذخیره‌سازی این تراکنشها را در داخل بلوک‌ها بر عهده دارند همان‌طور که در پستهای قبلی توضیح داده شد در این فن‌آوری دو طرف یک معامله یا تراکنش قادر خواهند بود بدون وجود شخص سوم یا واسط جهت احراز هویت و تایید اعتبار طرفین یک تراکنش را انجام دهند. با وجود این تنها مزیت زنجیره‌بلوکی نمی‌باشد. در ادامه مزایای دیگری که این فن‌آوری می‌تواند برای حوزه کسب و کار به ارمغان بیاورد توضیح داده شده است:

·      کاربران قدرتمند: زنجیره‌بلوکی برای کاربران، بستر کنترل و محافظت بر روی اطلاعات و فعالیت مالی که در آن شرکت دارند را ایجاد می‌نماید.

·      دوام، قابلیت اطمینان و طول عمر: تکنولوژی زنجیره‌بلوکی بدلیل عدم وابستگی به یک سیستم محاسباتی مرکزی با مشکل از مدار خارج شدن بدلیل مسائل محیطی نظیر بلایای طبیعی و یا مشکلات تکنولوژیکی روبرو نخواهد بود.

·   یکپارچگی، شفافیت و تغییرناپذیری: تراکنش انجام شده از طریق زنجیره بلوکی توسط عموم قابل روئیت بوده و امکان تغییر در آن وجود ندارد به همین خاطر می‌توان نتیجه گرفت یکپارچگی، شفافیت و تغییرناپذیری در این تکنولوژی گارانتی می‌گردد.

·   تراکنش سریعتر با هزینه پایین‌تر: این تکنولوژی با حذف واسط‌ها می‌تواند تراکنشها را با سرعت بالا انجام داده و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش دهد.

با وجود مزیتهای برشمرده در خصوص این تکنولوژی چالشهای نیز در خصوص استفاده و معرفی زنجیره‌بلوکی به حوزه کسب و کار وجود دارد. بدین‌سان مکانیزم برخورد با مسائل مربوط به تایید یک تراکنش و محدودیتهای اطلاعاتی در این خصوص می‌تواند تاثیرات شگرفی بر روی قبول یا رد این تکنولوژی در حوزه خدمات مالی داشته باشد. موارد مورد بحث زیر می‌توانند از جمله موانع به خدمت گرفتن این تکنولوژی در آینده نزدیک باشد: 

·   قوانین حاکم بر نحوه نظارت: ارزهای رایج که در مبادلات و تراکنشهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حال حاضر توسط نهادها و دولتهای مرکزی کنترل می‌گردند در نتیجه جهت استفاده از زنجیره‌بلوکی در ابعاد گسترده توسط موسسات مالی نیاز به معاهدات فی‌مابین در این خصوص می‌باشد در غیر اینصورت استفاده از این تکنولوژی در ابعاد گسترده همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

·     ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی: با وجود مکانیزم‌های امنیتی و الگوریتم رمزنگاری قوی باز هم ملاحظات امنیتی عاملی مهم جهت قبول یا رد این تکنولوژی توسط عموم جهت به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی با استفاده از زنجیره‌بلوکی می‌باشد.

· آسیب‌پذیری نرم‌افزارها: وجود مشکلات نرم‌افزاری همواره محلی جهت مقاصد خرابکارانه بوده است لذا با پیشرفت و پیچیده شدن این نرم‌افزارها، مشکلات موجود در این برنامه‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه، با استفاده روزافزون از این تکنولوژی در بخشهای مختلف، در صورت بروز هک و یا ایراد فنی می‌توان انتظار بروز فاجعه در ابعاد وسیع را داشت.

·  ملاحظات یکپارچگی:  زمانی که یک سازمان برای بهبود فرایند کاری خود از یک تکنولوژی جدید بهره می‌برد همواره با چالش یکپارچه‌سازی سیستم جدید با سیستم موجود روبرو خواهد بود.

·     درک تکنولوژی: یکی از ریسکهای پیش‌رو جهت استفاده از زنجیره‌بلوکی این است که تعداد افراد محدودی قادر به درک و استفاده از این تکنولوژی می‌باشند. هکرها و برنامه‌نویسان مهارت لازم جهت تولید برنامه مخرب را دارا می‌باشند از اینرو در هنگام راه‌اندازی سرویس و برنامه‌ جدید در این حوزه تمامی این جوانب را میبایست در نظر گرفت. بعنوان نمونه شرکت خودرو‌سازی فولکس واگن اخیرا اقرار نمود که برنامه‌نویسان این شرکت با دستکاری کدهای برنامه قادر به نشان دادن کاهش میزان گازهای آلاینده از خودرو شده‌اند در نتیجه، وحشت و خشم عمومی باعث کناره‌گیری و استعفای مدیر‌عامل این شرکت گردید. با توجه به اینکه زنجیره‌بلوکی در بخش مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشکلات نرم‌افزاری از این جنس اثرات مخربتری خواهند داشت.

·   ماهیت غیرمتمرکز بودن زنجیره‌بلوکی: با توجه با ماهیت غیرمتمرکز زنجیره‌بلوکی تصور حمله همه‌جانبه به این زیرساخت دور از انتظار می‌باشد ولی با در نظر گرفتن غیرممکن‌ها، تصور اینکه شخصی یا سازمانی با شناخت توپولوژی این شبکه دست به اختلال در ابعاد وسیع بزند دور از دسترس نمی‌باشد.

·   اقبال در پذیرش عمومی: جهت راه‌اندازی پروژه‌ها در فضای این تکنولوژی پذیرش عمومی یکی از ارکان مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه ‌می‌باشد.

·      هزینه راه‌اندازی اولیه: کاهش هزینه‌ها در نتیجه استفاده از زنجیره‌بلوکی بسیار امید بخش می‌باشد اما هزینه راه‌اندازی اولیه را نمی‌توان در به خدمت گرفتن این تکنولوژی نادیده گرفت.


عکس: کوین تلگراف